Stacja kolejowa położona na 16,457 kilometrze linii kolejowej nr 98 Sucha Beskidzka-Chabówka. Powstała w 1884 r. na trasie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Zlokalizowana pomiędzy przystankami Kojszówka i Bystra Podhalańska. Architektura dworca typowa dla środkowej części Kolei Transwersalnej - analogiczną formę mają dworce m.in. w Makowie Podhalańskim, Mszanie Dolnej i Dobrej koło Limanowej. Na ścianie dworca od strony peronów zachowała się rzadko już spotykana na polskich stacjach austriacka żeliwna ...
Stacja kolejowa położona na 16,457 kilometrze linii kolejowej nr 98 Sucha Beskidzka-Chabówka. Powstała w 1884 r. na trasie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Zlokalizowana pomiędzy przystankami Kojszówka i Bystra Podhalańska. Architektura dworca typowa dla środkowej części Kolei Transwersalnej - analogiczną formę mają dworce m.in. w Makowie Podhalańskim, Mszanie Dolnej i Dobrej koło Limanowej. Na ścianie dworca od strony peronów zachowała się rzadko już spotykana na polskich stacjach austriacka żeliwna tablica geodezyjna z podaną wysokością nad poziomem morza (punktem odniesienia był poziom Adriatyku w Trieście). Tablice takie były po I wojnie światowej demontowane ze względu na wyraźne różnice wysokości mierzonych punktów topograficznych (punktem odniesienia kartografów polskich był poziom Bałtyku w Kronsztadzie koło Petersburga), wynoszące ok. 2 m. Na polskich stacjach w dawnym zaborze austriackim zachowało się tylko ok. 10 takich tablic (m.in. Zwardoń, Rajcza, Milówka, Czechowice-Dziedzice, Skawina, Sucha Beskidzka, Maków Podhalański, Osielec i Mszana Dolna). Dla porównania w Czechach i na Morawach zachowanych jest przeszło 100 takich tablic. Problematyka ta, co ciekawe, praktycznie nie ma swojej literatury - również i niemieckojęzycznej!
Pokaż więcej
Pokaż mniej