MENU
Nieczynna linia kolejowa Kowary - Kamienna Góra: stan torowiska we wrześniu 2009r., na odcinku między d.przystankiem Kowary Zdrój i d.stacją Kowary Średnie. Na środkowym zdjęciu widać przejazd przez strumień przed skrzyżowaniem z ul.Leśną.

Dodał: jawc - Administrator° - Data: 2009-10-05 02:13:38 - Odsłon: 3493
19 września 2009

Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach kolejnictwa na Dolnym Śląsku, był to pierwszy odcinek linii wybudowany na koszt państwa pruskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 4 czerwca 1905 roku otwarto połączenie z Kowar do Kamiennej Góry. Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty i stromy, największe nachylenie osiąga za stacją Kowary Górne 27,2 promili (o tyle metrów wznosi się tor na kilometr trasy). Do najciekawszych obiektów inżynieryjnych możemy zaliczyć wiadukt w Kowarach Górnych i jednokomorowy tunel pod Przełęczą Kowarską, gdzie linia osiąga największą wysokość 635 m npm. Jest to najdłuższy tunel w Karkonoszach, trzeci co do długości w Sudetach - 1025m, o rzadko spotykanym przekroju – tzw. szczytowym. Doprowadzono linię kolejową jak najwyżej, by przekop był jak najkrótszy. W tunelu występuje przewyższenie - jego wlot i wylot znajdują się poniżej najwyższego punktu. Tunel jest także prowadzony po łuku! Był to najdłużej budowany obiekt na całej linii. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 1901 roku, prace wykończeniowe, polegające na obłożeniu ścian cegła i łamanym kamieniem, trwały jeszcze jesienią 1904 roku.

Oficjalne otwarcie całej linii (ówczesnej 155a) nastąpiło 5.06.1905 roku. Linia nie spełniła pokładanej w niej nadziei na poprawę ekspedycji towarów z przemysłowych Kowar na południe Europy przez granicę w Lubawce. Kręte trasowanie i ograniczona przepustowość linii jednotorowej określiły drugorzędny charakter połączenia. Realizując plany elektryfikacji Śląskiej Kolei Górskiej zelektryfikowano również ten odcinek, jednakże z ponad 10 letnim opóźnieniem. Prace przy montażu zakończono 9 grudnia 1932 roku. Na odcinku tym wykorzystywano wysłużone elektryczne wagony silnikowe serii ET 87, a od końca lat 30. także zespoły ET 51. Wprowadzenie trakcji elektrycznej umożliwiło zagęszczenie liczby przystanków (aż 5 w Kowarach) bez pogorszenia czasu przejazdu. Linia była chętnie wykorzystywana przez turystów, dla których najwyżej położone przystanki były świetnym punktem wyjścia w Rudawy Janowickie i Karkonosze. W okresie największego rozkwitu linii kursowało nawet 14 par pociągów, a czas przejazdu zamykał się w godzinie i dziesięciu minutach.

Regres połączenia rozpoczął się w 1945 roku, kiedy Sowieci zdjęli przewody jezdne wraz z wyposażeniem oraz wywieźli tabor elektryczny do Związku Radzieckiego uniemożliwiając odtworzenie ruchu. Linia nie została uszkodzona podczas wycofywania się wojsk niemieckich, stąd wobec wysadzenia portali tunelu w Wojanowie na linii głównej to właśnie tą linią kursowały objazdem pociągi z Jeleniej Góry do Wałbrzycha. W latach 40 i 50. na trasie tej kursowały pociągi z rudą uranu do zakładu wzbogacania w Ogorzelcu. Po zaniechaniu wydobycia uranu w latach 50. infrastrukturę zakładu flotacyjnego w Ogorzelcu przystosowano do wzbogacania siarki z zagłębia tarnobrzeskiego (!). Na linii stopniowo, ale konsekwentnie wygaszano popyt, aż do decyzji o zamknięciu ruchu pasażerskiego w 1986 roku. W krótkim czasie nastąpił demontaż odcinka Ogorzelec – Pisarzowice, uszkodzonego ponoć podczas prac rolnych.

Definitywne zakończenie przewozów towarowych na ostatnim czynnym odcinku Kostrzyca – Jelenia Góra nastąpiło w 2007 roku.
Na kilku odcinkach m.in. na łuku poniżej Victorii (Kowary Górne) i w tunelu pod Przełęczą Kowarską, złodzieje skradli duże odcinki szyn.
W 2005 roku linię 308 podzielono w nomenklaturze PKP PLK na
- linię 308: Ogorzelec - Jelenia Góra (12,800-39,986)
- linię 345: Kamienna Góra - Pisarzowice (0,251-5,710)

W połowie września 2011 r. dworzec Kowary Główne został przejęty przez Miasto Kowary. Miasto chce też przejąć tory do tunelu, by utworzyć linię turystyczną trasę dla drezyn.

Więcej informacji również do przeczytania:

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) z ładownią (poł.) liczony od stacji Kamienna Góra:
- , Kamienna Góra, st., km 0,252
- , Pisarzowice, st./ładownia, km 5,162
- , Szarocin, po., km 7,596
- , Leszczyniec, poł., km 9,335
- , Ogorzelec, st., km 13,050
- , Tunel pod Przełęczą Kowarską, km 13,865 - 14,892
- , Kowary Górne, po., km 15,882
- , Kowary Średnie, st./po., km 20,101
- Kowary Zdrój, po., km 21,276
- , Kowary Ścięgny, po., km 22,413
- Bocznica szlakowa nr 314 „Krzaczyna”, km 22,500
- , Kowary, st., km 25,132
- , Kostrzyca, poł., km 27,766
- Bocznica szlakowa nr 315 „Orzeł”, km 29,246
- , Mysłakowice, st., km 30,377
- , Łomnica, st., km 33,590
- Łomnica Dolna, po., km 35,519
- Łomnica Średnia, po., km 36,621
- , Jelenia Góra, st., km 39,986

  • /foto/390/390096m.jpg
    1900
  • /foto/420/420777m.jpg
    1904 - 1905
  • /foto/104/104928m.jpg
    1905
  • /foto/418/418187m.jpg
    1905
  • /foto/314/314545m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/371/371701m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/372/372737m.jpg
    1907
  • /foto/3866/3866432m.jpg
    1910
  • /foto/280/280286m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/101/101725m.jpg
    1913
  • /foto/384/384234m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/377/377499m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/377/377503m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7672/7672001m.jpg
    1927
  • /foto/282/282219m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/312/312872m.jpg
    1933 - 1945
  • /foto/54/54962m.jpg
    1937
  • /foto/236/236253m.jpg
    1940
  • /foto/415/415111m.jpg
    1981
  • /foto/415/415125m.jpg
    1984
  • /foto/6272/6272485m.jpg
    2006
  • /foto/135/135802m.jpg
    2006
  • /foto/6272/6272478m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272479m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272480m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272481m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272483m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272484m.jpg
    2011
  • /foto/3264/3264151m.jpg
    2012

jawc - Administrator°

Poprzednie: Budynek nr 22 Strona Główna Następne: Huta szkła kryształowego Julia


Hellrid | 2019-06-18 22:09:28
Środkowe zdjęcie to przejazd kolejowy przy Leśnej (tak jak opis), póki co mostek jest jeszcze zachowany, odcinki torów od Średnich do Zdrój są póki co jeszcze w całości zachowane, od Średnich w kierunku na tunel, szyny są rozkradane systematycznie, a ślady sugerują, że się to dzieje w obecnym czasie.