MENU
Odcinek linii kolejowej na wysokim nasypie pomiędzy stacjami Kowary Średnie i Kowary Górne

Dodał: Trapp° - Data: 2007-02-10 07:46:58 - Odsłon: 6281
18 listopada 2006

Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach kolejnictwa na Dolnym Śląsku, był to pierwszy odcinek linii wybudowany na koszt państwa pruskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 4 czerwca 1905 roku uroczyście otwarto połączenie z Kowar do Kamiennej Góry, ruch planowy ruszył od 5 czerwca. Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty niwelujący pochylenie toru, największe nachylenie osiąga za stacją Kowary Górne 27,2 promili (o tyle metrów wznosi się tor na kilometr trasy). Do najciekawszych obiektów inżynieryjnych możemy zaliczyć wiadukt w Kowarach Górnych i jednokomorowy tunel pod Przełęczą Kowarską, gdzie linia osiąga największą wysokość 635 m npm. Jest to najdłuższy tunel w Karkonoszach, trzeci co do długości w Sudetach - 1025m, o rzadko spotykanym przekroju – tzw. szczytowym. Doprowadzono linię kolejową jak najwyżej, by przekop był jak najkrótszy. W tunelu występuje przewyższenie - jego wlot i wylot znajdują się poniżej najwyższego punktu. Tunel jest także prowadzony po łuku! Był to najdłużej budowany obiekt na całej linii. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 1901 roku, prace wykończeniowe, polegające na obłożeniu ścian cegła i łamanym kamieniem, trwały jeszcze jesienią 1904 roku.

Oficjalne otwarcie całej linii (ówczesnej 155a) nastąpiło 5.06.1905 roku. Linia nie spełniła pokładanej w niej nadziei na poprawę wywozu towarów z przemysłowych Kowar na południe Europy przez granicę w Lubawce. Kręte trasowanie i ograniczona przepustowość linii jednotorowej zdefiniowały drugorzędny charakter połączenia. Realizując plany elektryfikacji Śląskiej Kolei Górskiej zelektryfikowano również ten odcinek, jednakże z ponad 10-letnim opóźnieniem od pozostałych linii. Prace przy montażu zakończono 9 grudnia 1932 roku. Na odcinku tym wykorzystywano wysłużone elektryczne wagony silnikowe serii ET 87, a od końca lat 30. nowe zespoły ET 51. Wprowadzenie trakcji elektrycznej umożliwiło zagęszczenie liczby przystanków (aż 5 w Kowarach) bez pogorszenia czasu przejazdu. Linia była chętnie wykorzystywana przez turystów, dla których najwyżej położone przystanki były świetnym punktem wyjścia w Rudawy Janowickie i Karkonosze. W okresie największego rozkwitu linii kursowało nawet 14 par pociągów, a czas przejazdu między Kamienną Górą a Jelenią Górą zamykał się w godzinie i dziesięciu minutach.

Regres połączenia rozpoczął się po 1945 roku, kiedy Sowieci zdjęli przewody jezdne wraz z wyposażeniem oraz wywieźli tabor elektryczny do Związku Radzieckiego uniemożliwiając odtworzenie ruchu trakcji elektrycznej. Linia nie została uszkodzona podczas wycofywania się wojsk niemieckich, stąd wobec zniszczenia portali tunelu w Wojanowie na linii głównej to właśnie tą linią kursowały pierwsze pociągi z Wrocławia do Jeleniej Góry. W latach 40 i 50. na trasie tej kursowały pociągi z rudą uranu do zakładu wzbogacania w Ogorzelcu. Po zaniechaniu wydobycia uranu w latach 50. infrastrukturę zakładu flotacyjnego w Ogorzelcu przystosowano do wzbogacania siarki z zagłębia tarnobrzeskiego (!). Na linii o pogarszających się parametrach technicznych (remont nawierzchni ok. 1978 r.) wygaszano stopniowo ilość kursów, aż do decyzji o zamknięciu ruchu pasażerskiego w 1986 roku. W krótkim czasie nastąpiło zniszczenie torowiska na odcinku między Szarocinem a Pisarzowicami, uszkodzonego ponoć podczas prac rolnych. Do 2001 roku do Ogorzelca dojeżdżały cysterny z lepikiem do zakładu INCO który produkował budowlane masy bitumiczne. Ostatecznie ruch towarowy na odcinku z Kostrzycy do Jeleniej Góry zamknięto w 2007 roku. Na kilku odcinkach m.in. na łuku poniżej Victorii (Kowary Górne) i w tunelu pod Przełęczą Kowarską, złodzieje skradli duże odcinki szyn.

Więcej informacji również do przeczytania:

W 2005 roku linię 308 podzielono w nomenklaturze PKP PLK na:
- linię 308: Ogorzelec - Jelenia Góra (12,800-39,986)
- linię 345: Kamienna Góra - Pisarzowice (0,251-5,710)

W połowie września 2011 r. dworzec Kowary Główne został przejęty przez Miasto Kowary. Miasto chce też przejąć tory do tunelu, by utworzyć linię turystyczną trasę dla drezyn, co się ostatecznie nie udało z powodów finansowo-organizacyjnych (PKP-PLK uniemożliwiła niekontrolowany ruch lekkich pojazdów szynowych po linii).

W czerwcu 2021 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przejął linie nr 308 (Kowary - Jelenia Góra) i linię nr 340 łączące (Karpacz - Mysłakowice) z założeniem przywrócenia ruchu kolejowego na tych liniach. W założeniach całe przedsięwzięcie wstępnie podzielone jest na trzy etapy:
1) Jelenia Góra – Mysłakowice (10 km); szacowany koszt 25 mln zł
2) Mysłakowice – Kowary Górne (15 km); szacowany koszt 37,5 mln zł
3) Mysłakowice – Karpacz (7 km); szacowany koszt 17,5 mln zł
W styczniu 2022 r. ogłoszono przetarg na odbudowę pierwszego odcinka linii z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Zadanie zrealizuje firma Infrakol za kwotę 20,1 mln zł. Realizacja 1-szego etapu w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy, a zatem w IV kw. 2023 r.

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) z ładownią (poł.) liczony od stacji Kamienna Góra:
- , Kamienna Góra, st., km 0,252
- , Pisarzowice, st./ładownia, km 5,162
- , Szarocin, po., km 7,596
- , Leszczyniec, poł., km 9,335
- , Ogorzelec, st., km 13,050
- , Tunel pod Przełęczą Kowarską, km 13,865 - 14,892
- , Kowary Górne, po., km 15,882
- , Kowary Średnie, st./po., km 20,101
- Kowary Zdrój, po., km 21,276
- , Kowary Ścięgny, po., km 22,413
- Bocznica szlakowa nr 314 „Krzaczyna”, km 22,500
- , Kowary, st., km 25,132
- , Kostrzyca, poł., km 27,766
- Bocznica szlakowa nr 315 „Orzeł”, km 29,246
- , Mysłakowice, st., km 30,377
- , Łomnica, st., km 33,590
- Łomnica Dolna, po., km 35,519
- Łomnica Średnia, po., km 36,621
- , Jelenia Góra, st., km 39,986

  • /foto/390/390096m.jpg
    1900
  • /foto/6777/6777066m.jpg
    1900
  • /foto/9062/9062295m.jpg
    1902 - 1905
  • /foto/420/420777m.jpg
    1904 - 1905
  • /foto/104/104928m.jpg
    1905
  • /foto/418/418187m.jpg
    1905
  • /foto/314/314545m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/10766/10766587m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/371/371701m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/372/372737m.jpg
    1907
  • /foto/3866/3866432m.jpg
    1910
  • /foto/280/280286m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/10060/10060883m.jpg
    1912
  • /foto/9731/9731776m.jpg
    1912 - 1915
  • /foto/101/101725m.jpg
    1913
  • /foto/23/23099m.jpg
    1915
  • /foto/384/384234m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/9065/9065234m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/377/377499m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/377/377503m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/8642/8642783m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/9928/9928761m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7672/7672001m.jpg
    1927
  • /foto/282/282219m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/312/312872m.jpg
    1933 - 1945
  • /foto/8602/8602150m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/8602/8602096m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/54/54962m.jpg
    1937
  • /foto/9577/9577872m.jpg
    1937
  • /foto/8642/8642784m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/236/236253m.jpg
    1940
  • /foto/9623/9623669m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/9620/9620443m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/415/415111m.jpg
    1981
  • /foto/415/415125m.jpg
    1984
  • /foto/8994/8994913m.jpg
    1995
  • /foto/6272/6272485m.jpg
    2006
  • /foto/297/297195m.jpg
    2009
  • /foto/301/301429m.jpg
    2009
  • /foto/6272/6272478m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272479m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272480m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272481m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272483m.jpg
    2011
  • /foto/6272/6272484m.jpg
    2011
  • /foto/3264/3264151m.jpg
    2012
  • /foto/9469/9469146m.jpg
    2020
  • /foto/10130/10130910m.jpg
    2022
  • /foto/10811/10811789m.jpg
    2022
  • /foto/10811/10811810m.jpg
    2022

Trapp°

Poprzednie: Dom wczasowy Bachus Strona Główna Następne: Zapora na Łomnicy


Hellrid | 2019-02-16 00:01:55
Ta część linii muszę przyznać jest monumentalna, wał kolejowy ma około 15 metrów wysokości, zdjęcie zrobione poniżej dzisiejszej Victorii, w tle Kowarski Grzbiet.